E-zakupy – jak to jest naprawdę?

E-zakupy – jak to jest naprawdę?

E-zakupy, omnichannel i e-commerce. Przyszłość zakupów.
E-zakupy, omnichannel, retail. Dokąd zmierzają nasze zakupy?

Czy e-zakupy są nieuniknione?

E-zakupy to już nie melodia przyszłości, bo przecież wielu z nas kupuje artykuły w internecie. Jednak warto się zastanowić dokąd to zmierza? Czy handel stacjonarny powoli umiera, czy też staje się częścią większego procesu biznesowego?

W moim artykule z 19 marca opisywałem tak zwany efekt ROPO (research online purchase offline), który jeszcze w 2015 roku był bardzo popularny. Klienci w 70% przypadkach szukają informacji o towarach w internecie, jednak na zakup decydują się w punktach stacjonarnych. To jest oczywiście dobra wiadomość dla standardowego procesu handlowego i daje nadzieję na popularyzację procesu omnichannel – podejścia biznesowego, który wymyśliła (albo określiła) Leslie Hand (pracuje w IDC). Omnichannel to rozwiązanie oparte na integracji i interakcji kanałów sprzedaży, które docelowo ułatwiają i uprzyjemniają (tak!) proces zakupowy indywidualnego klienta (indywidualne podejście jest tutaj kluczem). Omnichannel nie zabija handlu stacjonarnego, nie faworyzuje e-commerce’u, lecz składa te elementy w jedną całość. Jest to rozwiązanie najbardziej optymalne, gdyż z pozoru konkurencyjne kanały sprzedaży stają się częścią jednej drużyny!

Jaka czeka przyszłość e-zakupów?

Comarch wraz z ośrodkiem badawczym Kantar TNS przedstawił raport pod tytułem „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w roku 2030”. Badanie pokazuje tak naprawdę to czego oczekują klienci. Ameryki nie odkryję, gdy napiszę, że to konsument kształtuje rynek, sposób i formę zakupów. Dlatego opinia przeciętnego Kowalskiego powinna być wyznacznikiem dla producentów ERP, sieci sprzedażowych i ogólnie pojętego retail.

Omnichannel, e-zakupy to przyszłość branży retail.
Omnichannel i retail w praktyce. Źródło grafiki: http://www.comarch.pl/erp/comarch-retail/

W raporcie 87% ankietowanych uważa, że większość sklepów będzie oferowało usługi cyfrowe. 86% uważa, że standardowe kasy zostaną zastąpione przez płatności mobilne. Trochę mniej, bo 77% osób wierzy w to, że sklepów stacjonarnych będzie zdecydowanie mniej w 2030 roku. Natomiast 61% respondentów odpowiedziało, że wyobraża sobie sytuacje, w której sprzedawców zastąpią wirtualni doradcy.

To pokazuje i daje tak naprawdę gigantyczną wskazówkę firmom retailowym i informatycznym. Od tego momentu powinna nawiązać się ścisła współpraca pomiędzy tymi branżami, aby tworzyć takie narzędzia, które spełnią oczekiwania klientów.

Sam raport zawiera o wiele więcej danych i zapraszam do zapoznania się z nim. Można go pobrać tutaj.

Comarch w dziedzinie informatyzacji branży retail jest bardzo aktywny. Z jednej strony stawia na dynamiczny rozwój systemu Comarch Retail, z drugiej organizuje webinary i konferencje, które mają na celu przybliżyć obie branże do siebie. Najbliższa konferencja poświęcona tej tematyce odbędzie się w Warszawie 6 czerwca 2017. Zachęcam do zapoznania się z agendą tutaj.

Osobiście jestem zwolennikiem zakupów stacjonarnych, lecz życie często zmusza do wygody i zamawiania towarów w internecie. Natomiast jestem bardzo ciekaw, czy rok 2030 faktycznie przyniesie nam zmiany opisane w raporcie.